Saturday, February 07, 2009

Rakyat Murka, Sultan Derhaka!

Tiba-tiba rakyat bangkit murka
tidak sangka sultan menderhaka
meminggir sepi suara keramat
memperkenan sembah barisan bangsat
Keadilan bukan kanun retorik
hiasan perlembagaan kosmetik
dari busuk ketulan taik-taik
pertubuhan ketuanan melayu fasik
Bersama c4 tiada maaf bagimu
katak-katak songlap jutawan baru
riuh melompat ke mulut buaya
terkutuk maruah selagi bernyawa
Riuh setan mengguling demokrasi
bacul mengubur hak majoriti
murka rakyat membawa resolusi
mengulang saujana gema reformasi

Dulu, kini, selamanya sejagat
ketuanan rakyat tetap berdaulat
maka sedihnya derhaka sultan
meruntuh warisan taat kesetiaan!

Fudzail
Dubai, UAE
7 Feb 2009

27 comments:

MariaFaizal said...

I couldn't agree more!

Rauff said...

Good one.
BN is no different, your country's government condones the gestapo movement!!!

talhah said...

Rasanya kalau berjihad ke atas kamu ni halal kot kerana menghina Ketua agama saya. Minta maaf lah ketua agama tertinggi saya ialah Sultan bukan Nik Aziz. Kalau tak percaya tanya lah uztaz-uztaz kamu di sana.

Sultan saya bertindak menurut undang-undang dan sangat adil. Tolong belajar sikit pasal kuasa-kuasa SUltan dan Perlembagaan.

Dalam Perak bukan majoriti 2/3. Ianya simple majoriti. Harap maklum. Jangan jadi bodoh. Kalau tak paham sila baca perenggan dua. Kalau bodoh lagi boleh e-mail saya dan saya akan terangkan. Sementara itu jangan sebarkan kebodohan kamu.

pemerhati sepi said...

Tahniah yer Talhah..
Tahinah kerana menunjukan kebodohan kau tuh.. kau mungkin bijak tapi bijak kencing..
kau nampak tapi nampak kau rabun..
kau nampak simple majoriti 2/3 tapi kau tak nampak macamna 2/3 tuh dia dapat haram ker tidak..
kau memang penjilat.. pasal tuh kau jilat sultan..
kalau sultan kau ketua agama.. kenapa anak isteri dia tidak bertudung yer.. islam mana pulak ajar tuh ya..
Nabi melarang umatnya menghina khalifah.. sebaliknya nabi menggalakan khalifak yang tidak baik itu ditetang.. buktinya beliau menentang pemimpin kaum Quraisy yang menentang ajaran islam.. jadi nabi sendiri telah menyerang pemimpinnya.. jadi nabi penderhaka jugalah yer..

Tahniah Talhah.. anda telah menunjukkan kebodohan anda..

UDE KENANG said...

Salam talhah! Kesian mike kerana masih merasakan Sultan ini masih relevan. Apakah jasa Sultan Perak ? Bagi saya 1 je cukup le. Kalau datang nak melawat Sekolah, contoh, sudu dan garfu pun bawak dari istana, bangku pun dari istana, ate, bila masa yang nak rasa kehidupan rakyat? setakat nak rasmi mesjid aku pun boleh. Tak payah nak belanja ribu-ribu. Bagi kat orang susah duit tu sampai kiamat pun pahala berpanjangan...

Alfa said...

huahuha... talhah nampak nya cuba tunjukkan kebodohan dia.. da laa bohong.. bangang lak tu.. salah tempat laa bro nak tunjuk pandai..

rastom said...

terima kasih Fudzail, ayat power dan sangat menikam.

:: said...

hahahah tahlah bodo.... tahlah bodo.... ambik kau..... (aku rasa sebab nie org2 BN jadi cam nie,.... tak sekolah) sakit hati.... ???? banyak lagi rakyat yang sakit hati dengan orang bodo cam kamu nie memimpin malaysia.... sorry yer ek....

rizal said...

Ada juga orang yang masih belum cerah lagi akal dan budi mereka... Saya menulis atas nama kemanusia... Saya takut derhaka pada Allah. S.W.T dan ketua agama yang saya ikut adalah kekasih Allah S.W.T., Nabi Muhammad Rasulullah S.A.W... Manusia lain Di Zaman ini saya tak kisah untuk diletak sebagai ketua agama kerana saya tiada kuasa.. Tapi saya memilih dan mengikut orang yang saya nampak mengikut ajaran dalam Islam yang di bawa Rasulullah S.A.W.. Jadi kalau isteri sendiri dan anak menantu tak mengambarkan sesuatu yang islamik... maafkan saya.. Saya bukan seorang yang beragama Islam yang bodoh dan tolol mengikut sesuatu yang tak betul... Pilihlah mereka yang mampu mentarbiah isteri dan anak mereka... setidaknya mampu menberi nasihat menutup aurat.. dikhalayak ramai (rambut contohnya bagi yang perempuan yang telah baligh perlu ditutup) Saya rasa bersalah jika tulisan saya ini menghina orang lain apa lagi seseorng yang di hormati sepertu DYMM Sultan Perak.. Tapi harap sesiapa jangan gunakan Agama Islam untuk mengapikan Orang Islam dan bukan Islam... Dan seterusya dapat mencapai hajat politik mereka yang berkenaan. Cukuplah selama ini nama Melayu digunakan untuk mendapat kuasa. Kalau nak tau senjata "Ketuanan Melayu" satu kumpulan politik telah menjadi bahan jenaka lawak dan jadi bahan gelak beramai2 sebab dalam kumpulan itu ramai yang berdarah India, Cina, Mamak, Orang Asli Turki dan Orang Putih... Dan kumpulan berkenaan juga yang haramkan bahasa "MELAYU" pengenalan utama Bangsa Melayu dalam pengajaran sains dan matematik jadi Saya merasa malu kalau ramai orang macam ni dalam Internet.. Namun saya terima dengan hati yang terbuka apa saudara/saudari tulis.. kerana munking saudara/saudari dari kumpulan sebuah parti politik.. mungkin ketua cawangan atau ketua bahagian mana tau kan.. sudah tentu akan menyokong apa yang pihak parti saudara/saudari.. lakukan jadi saya hanya menyampaikan pandangan rakyat yang tidak berpihak kepada mana-mana parti cuma memilih apabila sampai waktunya pemimpin yang betul IKHLAS bukan menipu Melayu dan menagpi-gapikan perkauman.. sekian.. Harap Maaf dengan apa yang saya tulis jika ada yang terasa,, Dari Rakyat Biasa yang bencikan AHLI POLITIK RAKUS menipu dan menghina kebijaksanaan rakyat

Anak Bapa said...

Saudara Talhah,

Awak ni mereng ke apa? Mana ada ketaatan mutlak di dalam Islam kecuali kepada Allah swt. Sultan ni apa jasanya selain menghabiskan borah. Semasa rakyat banhun menentang Mahazalim dulu, ketika dibelasah dan dizalimi puak-puak Sultan ni buat dunno aje. Pernah mereka ambik tahu kepayahan dan kesusahan rakyat. Bercakap sapa pun boleh. Good governance la, telus la, demokrasi la, tapi bila masa ia perlu dipraktikkan lain pula ceritanya.

Walau apa pun, tindakan Sultan Perak memperkenankan pembentukkan kerajaan lanun UMNO/BN akan tercatat sebagi sejarah hitam negara bagaimana konspirasi istana dan UMNO di dalam mermpas hak rakyat Perak .......

Amuraria said...

TALHAH HAH HAH HAH ! NAMA PUN MACAM NAK BERSILAT @ GADUH HAH HAH ! APA PUNYA TURR LA HANG TALHAH HAH HAH,AWAT LA MANGKUK SANGAT HANG SAMPAI CAKAP MACAM MANGKUK HAAH JUGAK !
AKU TAK PAYAH KOMEN DAH KAT KOMEN BANGANG HANG TU PASAI SEMUA DIATAS DAH PUN BAGI BAGUEEH PUNYA ,MACAM BAGI SELIPAR JEPUN BURUK KAT DAHI HANG LA HUAHUAHUA !

Abu Hariz said...

Salam Talhah,

Derhaka pada sultan takleh ye... tapi derhaka pada Allah cemana pulak?

Apa sultan bole bagi syafaat di padang Masyar ka?

Pikir2kanlah...

nami o fish said...

Daulat Rakyatku.
Semalam aku buka buku sejarah
Bukan Sejarah KBSM yang berbelit-belit
Sejarah Dunia yang penuh dengan peristiwa parah
Dan cerita duka rakyat yang tak pernah terselit

Semalam rakyat makan gas pemedih mata
Kerana berjuang mempertahankan haknya
Semalam Kuala Kangsar ialah Gaza
Tanah mereka hari ini milik sang haloba

Jangan menangis lagi rakyat
Biarkan mereka bergelak-gelak setiap minit dan saat,
Kerana bila jasad mereka di liang lahad,
Mereka akan ditanya apa yang mereka telah buat.

Sungai Perak terus mengalir lesu,
Biarkan mereka terus menipu,
Kerana yang Maha Berkuasa Dia Maha Tahu,
Jangan sedih lagi kawanku,Daulat Rakyatku!

harun said...

Salam Talhah,

haa...Talhah...apasal tak menjawab? Bela la ketua agama ko tuh..sekali tengok dah tau siapa yang lagi beriman dan beramal soleh.. setakat nak tanya ustaz baik tak payah.. aku pun bole jawab.. nak menghina nik aziz kunun nya.. tak mikir awak ni...

p/s mesti nyesal ko tulih mcm tu td..

mamat said...

As salam,

Pasai pa hampa marah sangat kat
TALHAH tuh,dia ni drebar sultan,
kalau dia tak bodek bos dia, dia
nak bodek sape.

ha..ha..ha....
Nasibmu la talhah,

Inlah masanya...
Raja dihulu
Raja dihilir
Raja didinding
Raja diparit
Raja kecil bongsung
Raja kecil Tengah
Raja kecil Besar, buat mesyuarat
meja Bulat, sape nak ganti Sultan
Azlan.

fatamorgana @ tok_laki said...

Bismillaahirrohmaanirrohiim

Ketahuilah wahai Malik (raja) bahwa saya mengangkat Anda sebagai gubernur pada sebuah negara yang pernah mengalami pemerintahan yang adil dan lalim di masa lampau. Masyarakat akan meneliti tindakan Anda dengan mata terbuka sebagaimana Anda dahulu meneliti orang-orang di depan Anda. Mereka akan meneliti hal-hal yang berkaiatn dengan Anda sebagaimana Anda dahulu membicarakan mereka. Masyarakat hanya akan berbicara baik tentang orang-orang yang berbuat baik. Merekalah yang akan melengkapi laporan tentang tindakan Anda. Oleh karena itu harta benda yang paling berharga yang patut Anda serakahi haruslah perbendaharaan amal yang baik. Kendalikan keinginan Anda dan tolaklah semua hawa nafsu yang telah diperingatkan pada Anda. Hanya dengan pematangan seperti ini Anda akan dapat membedakan kebenaran dan keburukan.
Kembangkanlah dalam hati Anda perasaan cinta kepada rakyat Anda dan jadikan itu sumber kebaikan dan karunia bagi mereka, dan jangan berlaku seperti orang biadab kepada mereka dan jangan mengambil sesuatu yang merupakan milik rakyat. Ingatlah bahwa warga negara itu terdiri dari dua golongan. Mereka adalah saudara seagama Anda atau saudara Anda sesama manusia. Mereka mengandung kelemahan dan kecendurangan berbuat kesalahan. Sebagian dari mereka ada melakukan kekeliruan, tetapi maafkan mereka sebagaimana Anda menghendaki Allah memaafkan kesalahan-kesalahan Anda. Ingatlah bahwa Anda di atas mereka sebagaimana saya di atas Anda, dan Allah bahkan di atas orang yang mengangkat Anda sebagai gubernur, agar Anda menjaga orang-orang di bawah Anda dan memuaskan mereka. Ingatlah ! Anda akan dinilai dengan perbuatan Anda bagi mereka.
Janganlah Anda menentang Allah karena Anda tidak mempunyai kekuatan untuk berlindung dari murka-Nya, Anda juga bakalan tidak lepas dari rahmat dan pengampunan-Nya. Janganlah menyesali tindakan memaafkan orang lain dan jangan bergembira atas hukuman yang Anda timpakan kepada seseorang. Janganlah murka karena tak akan ada kebaikan yang datang dari padanya.
Janganlah mengatakan, "Aku adalah penguasa dan penentu, oleh karena itu kalian harus tunduk pada perintahku," karena sikap seperti itu akan merusak hati dan melemahkan keyakinan Anda kepada agama serta menyebabkan kekacauan di muka bumi. Seandainya Anda bergembira atas kekuatan, atau dalam perasaan Anda menjlar sekelumit keangkuhan dan kesombongan, maka pandanglah kekuasaan dan keagungan pemerintah Ilahi atas alam semesta yang Anda tidak berdaya sedikitpun mengontrolnya. Hal itu akan memulihkan keseimbangan pada kecerdasan Anda yang membangkang dan memberikan kepada Anda ketenangan dan keramahan. Hati-hatilah! Jangan Anda menentang keagungan dan kebesaran Allah dan jangan meniru kemahakuasaan-Nya, karena Allah telah menghinakan para tiran yang memberontak kepada-Nya.
Hormatilah hak Allah dan hak manusia melalui tindakan Anda, dan yakinkanlah para sahabat dan kerabat Anda untuk bertindak serupa, karena apabila Anda melakukan hal sebaliknya maka Anda melakukan ketidakadilan pada diri Anda sendiri dan kepada umat manusia, sehingga Allah dan manusia akan menjadi musuh Anda. Orang yang menjadi musuh Allah tidak akan dihormati dimanapun dia berada. Ia akan dianggap sebagai orang yang berperang dengan Allah sebelum ia bertobat dan memohon ampun kepada-Nya. Tak satu hal pun dapat merampas karunia Allah atas diri seseorang dan tidak ada sesuatu pun yang lebih mudah mendorong kemurkaan Allah kepada-Nya daripada penindasan. Itu disebabkan karena Allah memperhatikan suara orang tertindas dan menaklukkan si penindaa.
Rakyat Umum
Peliharalah keadilan dalam pemerintahan dan wajibkanlah itu pada diri anda serta carilah kepuasan rakyat, karena kekecewaan rakyat banyak memandulkan kepuasan segelintir golongan khusus, dan kekesalan golongan kecil tertentu ini akan terkubur oleh kepuasan rakyat banyak.Ingatlah! Golongan yang mempunyai hak istimewa itu tidak akan membela Anda ketika Anda dalam kesulitan. Mereka akan berusaha menyelewengkan keadalian. Mereka meminta melebihi hak mereka dan tak berterima kasih atas kebaikan yang diberikan kepadanya. Mereka merasa gelisah di dalam menghadapi cobaan dan tak merasa menyesal atas kekurangannya. Rakyat umumlah yang memerangi musuh. Karena itu dekatilah mereka dan perhatikan kesejahteraannya.
Jauhilah orang yang membuka kelemahanorang lain. Bagaimanapun, rakyat tidak bebas dari kekurangan. Penguasa wajib melindungi mereka. Janganlah membeberkan sesuatu yang tersembunyi, tapi berusahalah menghilangkan kekurangan yang sudah terbuka. Allah mengawasi segala sesuatu yang tersembunyi dari Anda. Tutupilah kesalahan rakyat sedapat mungkin supaya Allah pun akan menutup kesalahan Anda yang Anda mau tetap tersembunyi dari pandangan umum. Lindungilah diri Anda dari tindakan seperti itu karena hal itu tidak layak bagi Anda. Jangan gegabah mempercayai berita dari penggunjing karena penggunjing adalah orang penipu yang tampil dalam pakaian seorang sahabat.
Penasihat
Jangan meminta nasehat dari orang kikir karena ia akan merusak ketulusan hati Anda dan menakut-nakuti Anda terhadap kemiskinan. Janganlah pula Anda meminta nasihat kepada orang pengecut karena ia akan melemahkan tekad Anda. Janganlah meminta nasihat kepada orang serakah karena ia akan menanamkan keserakahan pada diri Anda dan membuat Anda menjadi tiran. Sifat kikir, pengecut dan serakah akan melepaskan keyakinan seseorang pada Allah.
Penasihat yang terburuk adalah penasihat yang berperan sebagai pembantu penguasa yang tidak adil dan ikut serta dalam kejahatan. Karena itu janganlah menjadikan penasihat Anda orang yang telah menjadi sahabat para tiran atau yang bersekongkol dengan mereka. Anda dapat memperoleh orang-orang yang lebih baik dari orang-orang tersebut, orang yang dikaruniai kecerdasan dan wawasan jauh ke depan dan tidak tercemar oleh dosa, orang-orang yang tak pernah membantu para tiran dalam kejahatannya. Orang-orang seperti ini tidak akan menjadi beban. Sebaliknya, mereka bakalan menjadi sumber bagi pertolongan dan kekuatan Anda pada setiap kesempatan. Mereka menjadi teman Anda dan menjadi orang asing bagi musuh Anda. Pilihlah orang-orang semacam itu saja menjadi teman Anda secara pribadi maupun di hadapan umum. Bahkan dari anatara mereka, hendaklah Anda lebih menyukai orang yang mempunyai kebiasaan berbuat benar, walaupun kadang-kadang kebenaran mereka sangat pahit bagi Anda, dan tidak mendorong Anda untuk pamer yang tidak disukai Allah bagi para sahabat-Nya.
Dekatilah orang-orang yang tulus dan takwa dan jelaskanlah kepada mereka agar tidak merayu Anda atau memuji sesuatu yang tidak Anda kerjakan, karena sikaf pasif terhadap rayuan dan pujian yang tak sehat akan mendorong kepada kebanggaan dan membuat orang menjadi sombong.
Jangan menyamakan perlakuan kepada orang yang baik dengan orang yang jahat, karena hal ini akan mengenggankan orang baik dan menyemangati orang jahat. Ganjarilah setiap orang sesuai dengan yang patut baginya. Ingatlah bahwa saling percaya dan ikhlas antara penguasa dan rakyat akan berkembang melalui kebajikan, keadilan dan pelayanan. Oleh karena itu pupuklah kebaikan diantara rakyat karena hanya kebaikan merekalah yang akan menyelamatkan Anda dari kesukaran. Kebajikan Anda kepada mereka akan dibalas oleh kepercayaan mereka pada Anda, dan perlakuan buruk Anda akan dibalas oleh hasrat buruk mereka.
Janganlah meremehkan tradisi mulia yang telah dipraktekkan oleh pendahulu kita yang telah menciptakan keharmonisan dan kemajuan di anatara manusia. Janganlah memulai sesuatu yang meminimkan kemanfaatannya. Orang-orang yang menegakkan tradisi mulia itu telah mendapatkan pahala mereka, namun tanggung jawab akan menimpa Anda bila tradisi tersebut disia-siakan. Serukanlah selalu mendapatkan pelajaran dari pengalaman orang yang berilmu dan bijaksana dan sering-seringlah berkonsultasi dengan mereka mengenai masalah kenegaraan supaya Anda dapat memelihara perdamaian dan kebaikan yang sudah disusun oleh para pendahulu Anda.
Perbedaan Kelas Manusia
Ingatlah bahwa manusia terdiri dari kelompok yang berbeda-beda. Kemajuan dari yang satu bergantung pada kemajuan orang lain, dan tak seorang pun dapat terlepas dari orang lain. Kita mempunyai tenatara yang terbentuk dari prajurit-prajurit Allah. Kita punya pegawai sipil beserta lembaga-lembaganya, pengadilan, pengumpul pajak, dan petugas hubungan masyarakat. Masyarakat pun terdiri dari kaum Muslimin dan dzimmi, dan dianatara mereka ada yang berprofesi pedagang, para tukang, penganggu dan orang-orang miskin. Allah telah menentukan bagi mereka hak, tugas dan kewajiban. Semuanya telah ditetapkan dalam Al Qur'an dan hadis Nabi.
Angkatan bersenjata, dengan rahmat Allah, bagaikan benteng bagi rakyat dan memberikan kewibawaan negara. Ia mengangkat wibawa agama dan memelihara perdamaian negara. Tanpa tentara maka negara tak dapat berdiri. Disi lain tentara tak mungkin berdiri tanpa dukungan negara. Para prajurit kita terbukti tangguh di depan musuh karena mereka berperang dengan tujuan mencapai ridha Allah, namun mereka mempunyai kebutuhan materi yang harus dipenuhi dan oleh karena itu mereka bergantung pada pendapatan yang disediakan untuk mereka dari pajak negara. Tentara dan penduduk sipil yang membayar pajak membutuhkan kerjasama dengan orang lain: pejabat pengadilan, pegawai sipil dan lembaga-lembaga pemerintahan. Hakim melaksanakan hukum perdata dan pidana, pegawai sipil mengumpulkan pajak dan mengurus pemerinthan sipil dengan bantuan lembaga-lembaganya. Lalu ada pedagang dan saudagar yang menambah pendapatan pajak. Merekalah yang menyelenggarakan pasar dan yang dalam posisi lebih baik dalam menjalankan kewajiban sosialnya. Kemudian ada kalangan fakir miskin yang kewajiban pemeliharaannya berada pada golongan-golongan yang lain. Allah telah memberikan kesempatan pengkhidmatan yang sesuai untuk setiap dan semua orang, lalu ada hak-hak dari seluruh golongan ini terhadap pemerintah yang harus dipenuhi pemerintah demi kebaikan seluruh penduduk -- suatu tugas yang tak dapat ia penuhi dengan sempurna kecuali dengan mengorbankan kepentingan pribadi dalam pelaksanaannya dan dengan memohon pertolongan kepada Allah. Sesungguhnya adalah kewajibannya untuk memikul beban ini dan bersabar atas kesusahan dan kesulitan sehubungan dengan tugasnya.
Angkatan Bersenjata
Perhatikanlah secara khusus kesejahteraan angkatan bersenjata yang menurut Anda setia kepada Allah dan Nabi-Nya serta loyal kepada pimpinannya, yang pada saat marah bias mengendalikan diri dan mendengar bantahan yang layak secara tenang serta dapat membantu orang yang lemah dan mampu menghantam yang kuat, yang provokasi keras tidak akan membuatnya menjadi bengis dan yang tidak ragu pada setiap tahap.
Dekatilah keluarga yang reputasi dan integritasnya sudah terbukti baik dan masa lalu Yang cemerlang,libatkanlah orang-orang yang bersifat berani dan jujur serta yang berwatak baik dan murah hati, karena orang-orang semacam ini adalah golongan masyarakat yang terkemuka.
Bersikap lemah lembutlah kepada mereka sebagaimana Anda bersikap lemah lembut kepada anak-anak Anda dan jangan membicarakan hal-hal yang baik yang tidak Anda lakukan untuk mereka, jangan pula menyepelekan ungkapan cinta yang mereka tunjukkan sebagai tanda kebaikan dan kesetiaan mereka. Penuhilah setiap keperluan mereka walau pada kebutuhan yang sepele dan jangan merasa puas karena telah memberikan pertolongan yang umum kepada mereka, karena kadang-kadang perhatian yang tepat pada waktunya terhadap keperluan mereka yang kecil akan membawa kelegaan yang amat besar. Yakinkanlah bahwa orang-orang ini tidak akan melupakan Anda pada saat Anda sangat membutuhkan bantuan.
Anda harus memilih menjadi panglima tertinggi orang yang merasa berkewajiban untuk Menolong anak buahnya dan unggul dalam kebaikan atas setiap perwira lainnya,yang Harus memenuhi keperluan orang-orang yang ada di bawahnya dan menjaga keluarga Mereka tatkala mereka sedang pergi,sedemikian rupa ,sehingga seluruh angkatan Bersenjatan merasa bersatu dalam kesenangan dan kesedihan mereka. Kesatuan tujuan ini Akan memperkokoh kekuatan mereka melawan musuh.teruslah bersikap baik kepeada Mereka sehingga mereka benar-benar tertaut pada anda.nyatanya,kebahagiaan pelaksana pemerintahan dan kesenangan mereka terletak pada praktik pelaksanaan keadilan di Dalam negara dan memelihara hubungan cinta kasihdengan rakyat.ketulusan meraka diekspresikan dengan cinta dan penghargaan yang mereka tunjukan pada anda,yang Hanya dengan begitu keamanan pemerintahan akan tetap terpelihara.
Nasihat anda kepada angkatan bersenjata hanya akan bermanfaat bilamana anda menunjukkan rasa sayang kepada prajurit maupun para perwira sehingga mereka tidak menganggap pemerintah sebagai beban yang menekan atau berperan bagi kejatuhnnya.
Teruslah memuaskan kebutuhan mereka dan jangan segan-segan memuji jasa yang telah mereka lakukan.insya Allah sikap semacam itu akan menginspirasikan keberanian Kepada orang yang pemberani dan mendorong orang yang takut untuk bertindak berani
Berusahalah menyalami perasaan orang lain dan jangan menyebarkan kesalahan seseorang kepada orang lain dan jangan ragu memberikan penghargaan yang layak . Perhatikanlah jangan menunjukkan perlakuan khusus kepada orang yang tidak berprestasi ysemata-mata bergantung pada posisi keluarganya, dan jangan menyembunyikan ganjaran yang layak pada seseorang yang telah mengerjakan perbuatan yang besar hanya karena dia berposisi rendah.
Bimbingan Yang Sebenarnya
Berpalinglah kepada Allah dan rosulnya tatkala menghadapi keraguan.Allah berfirman kepada orang-orang yang hendak di pimpin-NYA ," hai orang-orang yang beriman! Taatlah kepada Allah , kepada rasul -NYA dan kepada ulil amri diantara kamu." Kembali kepada Allah artinya mencari petunjuk dari kitab suci dan kembali kepada Rasul artinya mengikuti hadis yang di terima secara abash
Kepala Makamah
Pilihlah ketua mahkamah dari orang-orang yang paling baik diantara mereka,yang bebas dari godaan urusan rumah tangga. Tidak dapat ditakut-takuti, tidak sering melakukan kesalahan , tidak memutarbalikkan kebenaran yang diketahui,tidak egois atau serakah Orang yang tidak pernah memutus kan sesuatu sebelum mengetahui seluru fakta , Orang yang akan menimbang dengan hati-hati setiap keraguan dan menetapkan keputusan yang jelas setelah mempertimbangkan segala sesuatu,yang tidak menjadi Gelisa atas argumen pengacara,yangakan memeriksa dengan sabar setiap penyingkapan Fakta yang baru ,dan yang benar-benar adil dalam keputusannya orang yang tidak akan Disesatkan oleh rayuan ,orang yang tidak bersuka ria atas kedudukannya.namun , Orang seperti itu amat jarang.
Bila anda telah mendapatkan orang yang tepat untuk jabatan itu maka bayarlah dia Dengan baik , izinkan dia hidup dengan senang sesuai dengan kedudukannya sehingga Ia tidakakan terpengaruh godaan . perlakukan dia dengan baik ,tempatkan iapada posisi yang amat tinggi di pengadilan anda sehingga tak ada seorang pun yang berkhayal akan mendapatkan kedudukan itu, sedemikian tingginya sehingga orang-orang tidak akan memfitnah dan persekongkolan tidak akan menyentuhnya .
Pengadilan Tingkat Rendah
Perhatikanlah! Anda harus melakukan pemilihan secara saksama karena jabatan ini Menjadi buruan para egois petualang yang ingin mendapatkannya dan memanfaatkannya Sesuai dengan keinginan pribadinya.setelah pemilihan kepala mahkamah,pilihlah dengan hati-hati para petugas lainnya. Kukuhkan pengangkatan mereka setelah mereka Melampaui masa percobaan.jangan menempatkan orang-orang di posisi yang penting Hanya karena hubungan pribadi atau karena suatu pengaruh,karena hal itu dapat menyebabkan ketidakadilan dan kerusakan.
Untuk kedudukan yang tinggi ,pilihlah orang yang berpengalaman ,saleh dan dari Keluarga yang baik .orang-orang semacam ini tidak akan mudah menjadi korban godaan dan mereka akan melaksanakan tugas mereka dengan memperhatikan kebaikan yang langgeng bagi orang lain. Naikkan gaji mereka agar mereka dapat hidup dengan puas. Kehidupan yang puas akan membantu orang mencapai kesucian. Mereka tidak akan bernafsu mengambil bagian dari penghasilan anak buahnya bagi kepentingan mereka sendiri. Dengan demikian mereka tidak beralasan untuk menyalahi instruksi atau menyalahgunakan dana negara. Awasi mereka secara diam-diam. Mudah-mudahan mereka dapat mengembangkan kejujuran dan perhatian yang sungguh-sungguh bagi kesejahteraan masyarakat. Tapi bila seseorang dari mereka dituduh berlaku tidak jujur, dan kesalahan itu dikukuhkan oleh pengawas rahasi Anda, maka konfirmasi ini patut dianggap sudah cukup untuk menjatuhkan hukuman padanya. Gelarlah hukuman badaniah di depan umum di tempat yang ditentukan.

meganet said...

tahlah satu nama pelik
yang tak pernah aku kenal.
mungking tahlah ni orang kapir
sebab itulah dia tak hormat tokguru dan bukan ketua agama dia.
yang dia sanjung sultan tu hanya pura pura je.
buat susah kawan dok komen dia.
>>>tahlah makan taik umno<<<<<

hilux said...

woi Talhah si anak haram? memanglar ketua agama ko bukan nik aziz,tapi sultan kata ko.memang ko bodoh dah nak mampos...ketua agama ko sendiri bini dia tak pakai tudung.rambut siap dye,tak sedar diri dah tua kerepot nak mampos? itukah ketua agama ko Talhah???apa email ko? tunjukkanlah kalau ko rasa ko benar,kalau boleh sertakan skali no tepon ko biar senang aku maki ko atau kita boleh jumpa kat mana2...aku kat melaka,kalau ko kat sabah,sarawak pun tak ada hal.aku boleh pergi sana cari kau!!! tak ada hal punya KEPARAT!!!!

cfat20bismillah said...

salam...
mgkin talhah 2 benar & mgkin salah
bagi saya asal saje ade perkataan politik ia adalah sesuatu yg kotor & merosakkan kerna ia tercipta dari pemikiran barat@rom..
mgkin skrng tibe mase bg ank2 mude cm kite bersame bangun mencipta mase dpn yg baru seperti presiden iran&turki wujudkan...
revolusi islam...
mgkn kite tidak sedar bhw bgsa2 len sdng brgbng utk mngecil@mghlng kuasa bngsa majoriti di bumi melayu islam ini...
ingatlah bhw beribu-ribu thn dl bngsa kitalah yg trus mmbnting tenag..peluh..darah demi menyediakan tanah yg subur utk masa depan..
bngsa2 len tiba dgn sopan brdgng dgn niat sprt israel duduk di bumi palestin...
taktik mereka sm shj tidak perlu mengeluarkan apa2 tenaga..
hanya perlu lagakan 1 bgsa yg sama
spt arab&arab@melayu&melayu..
bg mereka jika bangsa kita bergabung hancurlah mereka...
spt 13 mei...
spt kg.medan&kg.rawa...
jd kita sm2 r fikir sblm menjadi
pelarian@hamba di bumi sendiri...
nnt kalo ade ms sy akn smbng mmberi padangan kecil saya ini..
sata suka dgn cara kelantangan bersuara y.b zulkifli noodin punya ciri-ciri pemimpin bangsa&agama kita....

Bukit Chandan said...

We condemn Fudzail to the bones for this writing to insinuate the Sultan Of Perak, inshaAllah, until you repent.

Best Regards.........

Pentilium5 said...

Fudzail,
salute you,
i would have chicken out without even trying...
now people are looking for your blood... take care...

rizal said...

Saudara/ri.. cfat20bismillah
Yang dikasihi.. dari apa yag saudara tulis akal dan fikrah saya terus berfikir secara jujur adanya sesuatu yang salah dan tidak kena dengan apa yang saudara/ri kirimkan... Saya tidak mahu menjelaskan samada talhah benar atau salah... Kerana orang yang menggunakan akal yang jujur dan tulus tau jawapannya... Cuma saudara/ri bile ada disebut tentang perkauman maka itulah satu kesilapan saudara... Satu sahaja soalan yang saya hendak tanya.. "antara bangsa (Melayu) dan agama (Islam) yang mana satu saudara/ri sayang??" Dan jawapan saudara sebagai seorang Muslim saya tahu apa... tak perlu saya jawab dan ulas dengan panjang lebar.. Saudara/ri selama ini nama Melayu digunakan untuk mengapikan perkauman dan melagakan dengan bangsa lain (untuk pengetahuan saudara ramai dikalangan Cina dan India ini adalah Muslim.. RAMAI MEREKA MUSLIM... Jangan termakan dengan ungkapan fasik "Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu" itu ungkapan orang yang menggunakan bangsa dan agama untuk berkuasa.. Saya ada ramai kawan-kawan bukan Islam Cina dan India dan ramai yang saya kenal hati budi mereka sekalipun mereka bukan Islam.. Jujur bagitau saat saya dinyah dari sebuah institusi... rakan-rakan Melayu saya menjauhkan diri..(mungkin takut saya meminjam duit mereka kerana tiada pendapatan) Namun saya rasa sungguh terharu seorang kawan Cina saya yang bukan Islam dengan Ikhlas memberi saya duit masukan dalam akaun saya(saya tidak meminta pada dia) untuk menjelaskan yuran pengajian saya pada masa itu.. yuran pengajian yang bukan kecil nilainya masa tu dan dia kata gunalah duit itu dan tidak perlu risau pasal bayaran balik... Malah selama itu dia sentaisa tanya juga kehidupa saya.. tentang anak saya.. juga memberi saya buahtangan bila saya mendapat bayi... Bukan sayang nak agungkan bangsa cuma saya agungkan nilai kemanusiaan yang ada pada semua bangsa... Pesan saya.. lupakan pada bangsa Melayu yang selama ini teah digunakan secara hina dina dan memalukan dengan melaga-legakan dengan bangsa lain.. Secara biolgi Mamak itu buakan Melayu.. Arab juag bukan Melayu.. dan ada Mamak kawin Cina (Islam) anak macam Melayu hakikatnya bangsa dia bukan Melayu.. Kalau nak berjuang pasal bangsa dengan memusuhi bangsa lain itu kerja orang FASIK apa yang perlu disebut dan diperjuangkan adlah Islam (agama suci) yang dianuti bukan sahaja oleh orang Melayu... Maafkan saya atas apa yang saya taipkan duhai saudara/ri
cfat20bismillah.. Saya dengan rasa rendah diri memohon maaf jika apa yang saya sampaikan dan fahami ini menyingung dan melukakan hati saudara.. cuma saya menyampaikan pandangan ikhlas saya.. Sekian..

Pemuda Sunnah said...

Hidup PAS!! tapi,saya kelirulah... masa si adun BN melompat kepada kita, kita sambut dia sebagai hero!! kita sokong perbuatan lompat parti. Tapi takdir Allah, kita yg termakan taktik pemimpin besar DSAI yang akhirnya orang kita melompat keluar. Masa ini, kita tiba-tiba nak kutuk Sultan yg pada saya telah mengikut perlembagaan. Kita kata Sultan zalim, kita kata kita benar dan mereka salah. Lupakah kita, kita hanya memilih wakil rakyat. Majorti wakil rakyat yg besar akan menjadi kerajaan dan MB akan dilantik oleh Sultan dari kelompok wakil rakyat yg majoriti. BN yg sial tuh telah berjaya membawa 31 orang lanun untuk menunjukkan mereka ada kuasa majoriti walaupun tipis. Makanya Sultan memperkenankan MB dari kelompok mereka. Sultan tak zalim. Kenapa anda semua marah tak tentu hala? ini bukan cara hidup PAS. Tok Guru pun tak sokong cara maki pemimpin lagu ni! Hidup PAS!! Hidup PAS!!

faroki said...

salam

Balik kepada Al-quran, Hilang 9 wali di tanah melayu, muncul 9 raja/sultan di Tanah Melayu. Raja juga ketua Ugama.

Melayu wajib ada Raja selaku ketua ugama. Baginda Nabi Muhammad saw juga seorang "raja'..

Kisah yang berlaku di Perak juga ada sebab kenapa sistem penggiliran raja di Perak ditiadakan..maka akibatnya Sultan menanggung musibah dalam tanah jajahan.

Dan juga orang melayu sendiri tidak memahami "raja" menurut islam, dan Raja juga tidak menjalankan tugas seperti mana Tok Nenek ayahanda mereka dahulu ..kuat kepada ajaran islam..menyamar menjadi orang biasa pergi ke kampung/desa....etc..

Kristian juga menunggu "king jesus" sehingga bikin filem "..return of The KING"...

Harus memahami peranan "RAJA". Raja yang sebenar mampu membongkar rahsia AL-quran.


Fikirkan..

Hassan said...

Saya mengimbau rentetan insiden demostrasi rakyat yang boleh diingat. Kebangkitan petani Baling dengan sokong mahasiswa 1974 membawa kepada pembentukan Akta Universiti Kolej dan Kerajaan mengambil usaha menstabilkan harga getah di pasaran antarabangsa. Kerajaan mulai sedar dengan kesilapan mereka dan COLA diperkenalkan kepada pekerja. Banyak kesan positif dari insiden itu.
Itu kerajaan dulu yang peka dengan masalah rakyat. Kesan kepekaan ini, kita tidak dengar lagi demostrasi secara besar-besaran rakyat yang miskin dan menuntut keadilan.
Paling enak di era pemerentahan Tun Mahathir, semua rakyat berpuas hati hinggakan ke tahun 1998 (kalau adapun demostrasi yang dirancang untuk pemerentah untuk tujuan tertentu). Apakah sialnya bermula dari tahun itu beberapa demostrasi telah berlaku sama secara kecil-kecilan atau besar-besaran (maksud saya demostrasi dari rakyat menuntut keadilan dari rakyat). Sejak 1998, demostrasi yang berlaku tiada membawa perubahan kepada pimpinan rakyat
Saya membayangkan jika rentetan demostrasi ini terus diabaikan oleh rakyat, ia akan membawa kepada demostrasi yang lebih besar sebagaimana berlaku di Filipina sehingga tumbangnnya kerajaan Marcos dan di Indonesia sehingga tumbangnya Pak Harto.
Saya ingin menyampaikan hasrat kepada kerajaan yang memerentah (BN) untuk mendengar suara rakyat. Jangan diteruskan menyiksa rakyat dengan memaksa mereka berhadapan dengan FRU (pukulan, gas pemedih mata, penjara atau ISA) untuk menyatakan ketidakpuasan hati mereka. Kesihanilah rakyat yang hidup serba daif

nasser said...

hmmn.. klau bleh terjemah dlm bahasa inggeris kn bagus...!!! bleh la aku tolong sebarkn satu dunia..!!!

9W2PGA said...

Maaf kerana menganggu. Saya tidak menyokong mana-mana pertubuhan/parti. Itu semata-mata permainan. Tetapi dalam hati saya tanah yg saya berdiri skrg tanah melayu dan saya anak melayu dan seorang penganut Islam. Saya sanggup mempertahankan hak saya walaupun darah menitis. Raja = Melayu = menjaga hak melayu. Tiada Raja siapalah kita sebagai orang melayu. Orang melayu boleh DIJUAL. Yang paling saya ingat adalah tanah kita hak kita. Yg lain sebenar adalah pendatang yg cuba merampas hak kita. Cuba anda fikir pendatang boleh jual kita, ada tanah, ada segala2 tetapi kita ??? MEREMPAT DITANAH SENDIRI. Tanah, rumah, harta pendatang terlampau banyak tidak terkira. Mereka hari2 mempunyai idea untuk cuba mengikis hak2 org melayu. Bila tiada melayu senang diaorang campak jer kita dilaut. sebab TIADA APA. Jika tiada RAJA = tiada TANAH REZAB MELAYU = tiada MELAYU. Hancur harapan cucu cicik kita. Jadi PARTI permainan POLITIK yang sepatut membantu rakyat dan bukan menghancurkan masa depan rakyat. itu lah masalah dalaman politik. Ingat kewujudan ISA, polis ke askar lantaklah. yang penting AKU ANAK MELAYU, AKU BUKAN PENDATANG, AKU NAK HAK AKU SEBAGAI ANAK MELAYU.