Tuesday, December 25, 2007

2007 Yang Penuh Warna



Kolum ‘Dubai Online 2.0’ oleh Fudzail
No.30


Melihat ke belakang 12 bulan yang lalu dalam tahun 2007, boleh dikatakan penuh dengan kilauan dan gemerlapan di bumi UAE dengan pelbagai pengumuman projek bernilai trilion Dirham.

Dengan harga petrol mencapai USD100 setong, emiriyah paling besar dan kaya, juga ibunegara UAE terus mampu merancang pembangunan dengan lebih bergaya. Setelah sekian lama dibayangi oleh Dubai, Abu Dhabi kini boleh menenggelamkan apa sahaja yang telah berjaya di lakukan oleh Dubai.

Persaingan antara kedua emiriyah paling kaya dan berpengaruh dalam persekutuan tujuh emiriyah UAE ini semakin hebat.

Selain dalam bentuk projek pembangunan hartanah, lapangan terbang, pelaburan merata dunia, syarikat penerbangan (Emirates kepunyaan Dubai dengan Etihad kepunyaan Abu Dhabi), malah penjualan nombor plet kereta.

Kalau heboh MB dan exco kerajaan Pahang membazirkan wang rakyat dengan membeli nombor plet, tentunya tidak boleh melawan kegilaan tokoh-tokoh korporat UAE untuk bergaya dengan nombor plet bergaya yang mencapai rekod, nombor plet paling mahal di dunia.

Para tokoh korporat UAE yang tentunya tidak selekeh MB dan Exco kerajaan Pahang yang menyalahgunakan dan membazirkan dana rakyat, menggunakan wang sendiri kerana memang mereka kaya-raya.

Seorang tokoh korporate bernama Talal Khoury (gambar) membayar plet no. 5 Abu Dhabi sebanyak 25.2 juta Dirham dalam satu lelong plet kereta Mei lalu.

Begitupun, semua projek mega, ikonik dan terbilang Abu Dhabi masih belum begitu ketara dari lanskap. Di Dubai pula, jalan utama, Sheikh Zayed Road dengan lima lorong sehala yang memanjang ke sempadan Abu Dhabi bukan sahaja mempunyai dua gerbang tol ‘Salik’, malah kiri kanan dipenuhi bangunan pencakar langit.

Terutama Burj Dubai yang buat masa ini dinobatkan, walau secara tidak rasmi, struktur paling tinggi atas planet bumi.

Bukan sahaja bangunan yang mencakar langit, harga hartanah terutama sewa rumah juga terus mencakar langit biarpun ada sekatan kenaikan sewa tahunan untuk meringankan beban para ekspatriat yang datang untuk mencari rezeki.

Rungutan terhadap kenaikan sewa rumah dan kejatuhan USD yang sama merudumkan nilai Dirham yang ditambatkan ke USD merupakan kemuncak cabaran tahun 2007. Kini dilapurkan yang UAE akan menilai semula Dirham hanya dalam Julai 2008.

Begitupun, dengan kenaikan gaji bermula dari keputusan pihak kerajaanUAE menaikkan gaji kakitangan sebanyak 70% untuk membantu kesan inflasi, nampaknya juga diikuti oleh pihak swasta dalam kenaikan sebanyak 15% hingga 20%. Walau ramai masih belum berpuas ahti setelah lama dapat menyimpan wang hasil dari kemewahan hidup, sekurang-kurangya dapat mengurangkan beban ramai ekspatriat yang tentunya akan terus merungut.

Terutama mereka yang setiap bulan menghantar wang ke negara masing-masing. Nilai matawang seperti rupee dan peso turut naik berbanding Dirham yang menyebabkan majoriti ekspatriat di sini dari benua asia selatan dan Filipina mula terasa ‘semakin miskin’.

Malah warga Malaysia juga merasa semakin miskin kerana nilai RM lebih tinggi dari Dirham.

Satu lagi projek yang sudah mula mengubah lanskap Dubai dalam tahun 2007 ialah pembinaan trek Metro sepanjang 800km, keretapi laju tanpa pemandu yang mejalar ke merata kawasan. Pembinaan trek dan hentian Metro memang memberi kesan kepada kesesakan jalan raya dengan perubahan trafik di sana sini termasuk ada jalan yang ditutup sepanjang tahun.

Menurut lapuran media, sistem tol Salik juga akan diperluaskan dari dua gerbang di Sheikh Zayed Road ke jalan-jalan utama lain. Dengan kutipan sebanyak 700 juta dirham untuk tahun 2007, Lembaga Jalan dan Pengangkutan dubai (RTA) menolak anggapan yang Salik adalah untuk mencari pendapatan kerana keseluruhan projek dibawah RTA melebih 100 bilion Dirham.

Ini berbanding dengan tol PLUS dan lain-lain yang nampaknya akan juga terus meningkat dan membebankan pengguna terutama marhaen dengan keuntungan brlipat ganda untuk syarikat yang mendapat konsesi.

Projek-projek menaik taraf jalan dan sistem pengangkutan awam, membina pelbagai jalan, interchange dan jambatan baru, Metro, sistem pengangkutan air memang mewajahi Dubai begitu rancak sekali dalam tahun 2007.

Seperti inisiatif lain sebelumnya, inisiatif Dubai dalam memodenkan sistem pengangkutan awam turut diikuti oleh emiriyah lain terutama Abu Dhabi yang sama merancang Metronya sendiri. Disamping menaik taraf kenderaan teksi.

Malah pembinaan rangkaian keretapi laju menyambung empat buah negara Arab teluk juga bakal mengubah lanskap gurun di semenanjung Hijjaz ini. Sesuatu yang boleh menjadikan kawasan gurun tempat pelancungan!

Pelaburan dalam pelbagai bentuk di luar negara juga menjadikan 2007 sebagai tahun shopping spree buat emiriyah Abu Dhabi, Dubai serta negara Qatar dan Saudi Arabia.

Antara pelaburan yang menonjol sepanjang tahun 2007 ialah pembelian rangkaian pasaraya Sainsbury, bisnes plastik General Electric, perbankan Citigroup, kumpulan ekuiti Carlyle, bursa Nasdaq, Ferrari dan Austin Martin.

Tidak termasuk pembelian kapalterbang bernilai USD100 bilion semasa Dubai Airshow 2007!

Bagi warga Malaysia di UAE sepanjang tahun 2007, dengan kejayaan beberapa syarikat Malaysia mendapat kontrak besar turut menambahkan jumlah kedatangan warga baru. Ada syarikat Malaysia yang dikatakan membawa seramai 800 pekerja Malaysia dalam satu-satu masa. Kemasukan secara ‘visa pelawat’ yang mungkin boleh menjadi masalah kerana bekerja tanpa permit.

Tidak dilupakan yang sebuah syarikat kepunyaan atau berkaitan dengan UMNO juga dikatakan akan ditutup operasinya kerana sudah masuk kategori muflis. Syarikat tersebut pernah dilapurkan oleh media kerana tidak membayar gaji pekerja binaan selama tiga bulan. Salah seorang bekas pengurus kanannya juga dipenjarakan kerana cek syarikat yang tendang. Beliau dibebaskan setelah sebulan dalam lokap dan syarikat tersebut membayar tuntutan pembekal.

Selain ada kematian, iaitu seorang pensyarah berasal dari Serawak di Al Ain Syawal lalu, ada juga kelahiran anak Malaysia yang menambahkan warna-warna komuniti Malaysia di UAE.

Turut tersebar kabar angin mengenai rancangan sebuah parti politik besar Malaysia untuk mengujudkan kelab cawangan di UAE, sesuatu yang boleh memecahbelahkan lagi suasana.

Dengan kedatangan konsul am sepenuh masa dibawah Wisma Putera akhir tahun 2007 ini, tidak lagi satu jawatan dengan Ketua Matrade, kami mengharapkan mereka yang dihantar oleh pihak kerajaan dengan wang rakyat untuk menjaga kebajikan rakyat Malaysia di sini akan lebih aktif dan mesra rakyat seperti sama-sama terlibat dengan pelbagai aktiviti komuniti http://www.malaysian-uae.com/, yang menjadi persatuan de-facto rakyat Malaysia setakat ini!

(Fudzail adalah ekspatriat Malaysia yang bermastautin di Dubai sejak tahun 2000. Berkelulusan sains komputer dari New Zealand. Pernah terlibat dalam pembangunan Dubai Internet City, Palm Jumeirah dan 15 projek mega lain. Kini menguruskan projek pembinaan prasana dan utiliti di Palm Jabel Ali. Beliau boleh dihubungi melalui fudzail@yahoo.com serta kerjadubai.blogspot.com)