Friday, February 20, 2015

WASIAT TGNA TENTANG TAHLIL



PENDIRIAN DAN HUJJAH WARGA PRIHATIN
WASIAT TGNA ini telah membuka satu lembaran pengkajian berkaitan budaya tahlil yang selama ini berlaku dalam budaya masyarakat kita. Hasrat beliau disampaikan sendiri oleh anaknya. Ia mengambil uswah daripada Rasulullah SAW yang tidak pernah mengadakan majlis tahlil di zaman baginda.
Di samping itu, isu ini timbul atas budaya dan habit masyarakat yang terlalu taksub dan memuja tokoh agamawan sehingga melampaui batas.
Kami lihat ada hikmah yang sangat besar daripada asbab wasiat TGNA ini. Ia mencetuskan PENGGALIAN ILMU oleh kita yang masih hidup supaya mengkaji semula budaya tahlil arwah yang telah menjadi ikutan dari zaman nenek moyang kita hingga sekarang. Sampai satu tahap keengganan mengadakan kenduri tahlil pada malam-malam selepas pengebumian jenazah akan dianggap amat pelik.
Namun mutakhir ini, maklumat di hujung jari. Interaksi masyarakat kita dengan ulama-ulama antarabangsa, juga adanya pelajar-pelajar jurusan agama ke serata dunia, maka idea mengadakan kenduri tahlil telah disambut dengan pelbagai reaksi. Ada yang masih kuat berpegang dengan ritual itu. Ada yang menentang sekeras-kerasnya. Ada juga yang bersikap pertengahan; jika dijemput mereka raikan, jika tiada juga tidak jadi isu. Setiap kelompok ini ada dalilnya masing-masing.
DEFINISI & ATURCARA RITUAL TAHLIL ARWAH
Sebelum kita pergi jauh, kita perlu jelaskan dahulu istilah yang digunakan. Apakah makna dari segi bahasa dan juga persepsi masyarakat secara adat tentang TAHLIL ARWAH.
Secara bahasa TAHLIL berakar dari kata HALLALA (هَلَّلَ), YUHALLILU ( يُهَلِّلُ ) TAHLILAN ( تَهْلِيْلاً ) yang membawa banyak maksud. Makna yang paling hampir ialah penyembahan, penegasan, kesimpulan dan penafian. Ini diterjemahkan oleh lafaz NAFI ISBAT kita melalui bacaan kalimah “LA ILAHA ILLALLAH”. Di situlah kita MENAFIKAN adanya ILAH selain ALLAH dan men'SABIT'kan akidah kita denganNya.
Secara kaifiah (kaedah) amalan TAHLIL ARWAH ini difahami oleh masyarakat sebagai satu tradisi membaca ayat-ayat tertentu dari Al-Quran, diikuti dengan zikir berupa istighfar, selawat, tasbih, tahmid, takbir dan tahlil (kalimah tauhid). Ritual itu ditutup dengan doa khusus dan jamuan makan. Sebahagiannya turut memberi upah kepada ahli majlis yang hadir. Harapannya ialah agar pahala tahlil itu dapat dihadiahkan untuk orang yang meninggal dunia.
HAKIKAT TAHLIL SECARA AKTUAL
Secara positif, segala doa dan bacaan semasa tahlil boleh dijadikan BAHAN SERUAN untuk mengukuhkan akidah dan meningkatkan perhambaan manusia dengan tuhannya.
MEMBACA YAASIN & AL-FATIHAH - Sebagaimana konsep Rahsia Solat dan Rahsia Fatihah yang telah kami kongsikan, membaca Al-Fatihah dan ayat-ayat dari surah al-quran selepas Fatihah adalah merupakan satu bentuk frame dan manhaj dalam ibadah kita kepada Allah. Semua itu difokuskan untuk melaksanakan segala perintah, hanya dengan aturan daripada Allah. Pelaksanaannya tidak boleh bercanggah dari apa yang telah ditetapkan dalam lingkungan Rububiyah, Ubudiyah dan Mulkiyah Allah.
MEMBACA 3 QUL iaitu Surah 112-Al-Ikhlas, 113-Al-Falaq dan 114-An-Nas adalah untuk menyeru kita agar KEKAL BERPRINSIP sebagai seorang hamba Allah, satu-satunya AL-ILAH (sembahan).
MEMBACA AYAT KURSI DAN BEBERAPA AYAT AWAL DARI SURAH AL-BAQOROH juga untuk memantapkan pendirian dan menguatkan tekad kita untuk mengabdikan diri kepada ALLAH.
KALIMAH TAHLIL (LA ILA HA ILLALLAH) adalah simpulan VISI untuk ibadah kita. Ia adalah kalimah yang amat besar yang Allah nukilkan sebagai seruan utama oleh semua para Rasul (QS:16/36). Menyekutukan ALLAH adalah dosa yang tak terampun (QS:4/116). Asas pendidikan anak juga dari kalimah ini (QS:31/13). Itulah tujuan utama kita hidup di dunia ini (QS:51/56). Banyak lagi dalil-dalil dari AQ dan hadith tentang kepentingan kalimah toiyibah ini untuk mengukuhkan iman kita.
ZIKIR TASBIH (mensucikan), TAHMID (memuji) dan TAKBIR (membesarkan Allah) yang dibacakan sebelum kalimah Tahlil itu pula adalah MISI atau gerak kerja JIHAD FI SABILILLAH dalam ibadah kita mentauhidkan Allah. Dengan misi yang menjurus kepada MENSUCIKAN nama Allah, MEMUJI dan MEMBESARKAN Allah itulah dapat kita capai visi tauhid “TIADA ILAH MELAINKAN ALLAH”.
Akhir sekali ialah DOA dan SERUAN khusus. Doa Tahlil ini seharusnya mampu memberikan peringatan dan nasihat kepada seluruh Jemaah yang hadir. Pesan-pesan dari didikan si mati juga boleh dipanjangkan. SERUAN itulah yang menjadikan program tahlil itu bermanfaat sebagai hikmah kepada sesuatu KEMATIAN. Ia mampu menghidupkan jiwa, mencegah perkara keji dan mungkar lalu mendekatkan manusia kepada PENGATUR (RABB) dengan melaksanakan PERATURANNYA.
Apa yang penting ialah ILMU yang ditinggalkan oleh si mati untuk kita warisi, teladani dan teruskan perlaksanaannya sebagai sesuatu yang bermanfaat. Ia amat berguna untuk membina insan pendokong agama dan mampu menzahirkan Islam melebihi agama yang lain. Seruan dan ILMU yang dikembangkan dalam tahlil inilah yang membezakan RITUAL KEMATIAN agama Islam daripada agama-agama lain.
KONFLIK KENDURI & MAKSIAT DI MAJLIS TAHLIL ARWAH
Majlis kenduri arwah dikenali dengan berkumpul beramai-ramai dan mengadakan jamuan di rumah si mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, di hari ke2, ke3, ke7, ke40 dan ke100. Bagi mereka yang fanatik kepada kepercayaan ini atau terlalu mengagungkan si mati malah mengadakannya setahun sekali, khususnya menjelang ramadhan atau perayaan tertentu.
Sebenarnya banyak perkara Khurafat lain yang juga turut dilakukan oleh masyarakat. Contohnya upacara persandingan yang seolah-olah satu kewajipan. Padahal acara persandingan itu hanya merupakan adat Hindu yang mengagung-agungkan Dewa Rama dan Dewi Sita.
Begitu juga amalan selepas kematian. Mesti diadakan kenduri masuk kubur, makan serabai di hari ke3, kenduri pecah perut pada hari ke 7, kenduri roh berpisah dengan waris pada hari ke40 dan kenduri 100 hari iaitu tatkala turun batu nisan agar ruh itu masuk dalam jemaahnya sebagai ahli kubur.
Ironinya, masyarakat Islam kini juga turut percaya bahawa orang beriman akan disoal dalam kubur selama 7 hari berturut-turut. Orang musyrik sampai 40 hari. Siapakah yang memberitahu kita semua itu? Siapakah yang pernah keluar dari kubur untuk ceritakan perihal kubur? Allah tak beritahu benda ghaib termasuk hal ehwal dalam kubur. Yang allah sebutkan ialah akan dihidupkan semula dari kubur. Itupun masih ada takwil muhkamat dan mutasyabihat. Rasulullah SAW sendiri katakan baginda tidak tahu perkara yang ghaib!
Nanti akan ada yang mengaitkan dengan benda ghaib yang nabi SAW ceritakan dalam peristiwa Isra’ Mikraj. Sebenarnya banyak lagi kekeliruan yang melanda umat Islam tentang tarbiyah Israk Mikraj ini. Kita gagal mengkaji dan mengesan bahawa apa yang nabi SAW ceritakan itu adalah suatu yang nyata, bukan suatu yang ghaib. Cumanya kita tidak dapat memecahkan Kod Mutasyabihat dari kisah itu.
Banyak fakta dan dalil yang tidak mampu kami muatkan di sini kerana ianya terlalu panjang. Cukuplah kami katakan bahawa dalil periwayatan Isra’ Mikraj tidak boleh digunakan sehingga mengatakan segala yang berlaku dalam kubur itu diceritakan oleh Nabi SAW selagi tiada dalil wahyu. Allah sendiri menyanggah fenomena ini dengan jelas. (QS:42/51) (QS:13/31). (QS;35/32)
Percanggahan pendapat berputar samada amalan kenduri tahlil ini dibolehkan atau tidak? Masing-masing bawa hujah dan pendapat dari Al-Quran, hadith, athar, qias, dan lain-lain. Dalam sedar atau tidak, hal ini dijadikan KAYU UKUR bagi menilai pegangan agama individu. Adakah mereka Salafi, Wahhabi, Sufi, Syiah, Sunni dan sebagainya. Amalan LABEL MELABEL ini juga amat memualkan sekali.
BOLEHKAH TRANSFER PAHALA?
Kalaulah amalan majlis tahlil ini mampu sedeqahkan pahala kepada si mati, maka di dunia ini kita mesti kumpul duit banyak-banyak. Lepas itu pesan pada anak-anak supaya buat tahlil selalu. Nanti kalau dah mati, kita senang dalam kubur. Nah ini hanya meletakkan hidup kita dalam sangka-sangka. (QS:10/36)
Kalau macam tu orang-orang kaya akan hidup senang di alam kubur sebab anak-anak banyak duit untuk jamu orang makan dan buat tahlil. Bagaimana orang miskin dan yang melarat? Adakah Islam ini hanya untuk orang kaya sahaja? Masalah kita ialah kurang memahami hakikat apa itu PAHALA?.
Sebenarnya di dalam Islam tidak ada sistem ‘TRANSFER' pahala atau dosa kepada orang yang sudah mati kerana amalnya sudah terputus. Al-Qur’an menetapkan bahawa dosa seseorang tidak dapat ditanggung oleh orang lain (QS:17/15). Seseorang akan memperoleh hasil dari amalnya sendiri (QS:an-Najm : 38-39; QS:al-Muzzammil: 20 dll).
Ironinya kita tidak sedar bahawa sebenarnya PAHALA hanyalah angan-angan ahli kitab sahaja (QS:4/123). Kita membaca Yasin dan tahlil itu dengan harapan apa yang kita bacakan mampu meringankan dosa si mati. Bagaimana kita nak memberikan pahala kalau apa yang kita baca pun belum tentu kita faham? Ia kekal menjadi amalan yang sia-sia kerana tanpa kefahaman kita tidak mendapat pelajaran dan tentunya tidak melaksanakan apa yang kita baca.
Bicara amal adalah bicara hasil. Satu-satunya GANJARAN dari amalan itu ialah perlaksanaan ilmu pada anak yang soleh yang ditinggalkan si mati. Itu jelas sekali hadisnya. Ia hanya mampu kita gapai dengan meneliti setiap lafaz dalam TAHLIL dan selaku waris si mati kita bangkit melaksanakannya secara AKTUAL.
Majlis TAHLIL itu boleh dijadikan satu wacana tarbiah untuk saling ingat mengingati. Sama halnya macam solat Jumaat. Umat berhimpun di masjid untuk mendengar khutbah lalu bertebaran mencari kurnia Allah, melaksanakan apa yang dititihkan oleh khatib dari khutbah itu. (QS:62/9-10)
Dengan kembali kepada pelaksanaan kalimah ini secara AKTUAL sahaja boleh menjadikan kita saling rai-meraikan, tolong-menolong dan berkasih sayang. Semua itu jelas ada dalilnya. RITUAL hanyalah sekadar perlambangan dan tarbiah sahaja. Kita kini mendapat Islam juga hasil usaha orang terdahulu yang mengamalkan keseluruhan isi Al-Quran dan sunnah itu secara AKTUAL. Bukan sekadar RITUAL.
Itulah GANJARAN sebenar dari amal orang terdahulu. Ilmu agama dan akidah umat agama ini berkembang luas hasil dakwah mereka. Wilayah kekuasaan bertambah, umat berjaya disatukan, kemungkaran juga berjaya dikurangkan.
HUKUM TAHLIL DI SEBALIK IBADAH DAN UPACARANYA
Hari ini upacara ritual tahlil berlaku dalam situasi aktualnya tidak dilaksanakan. Kita rujuk juga teguran TGNA berkaitan ritual berwudhuk sebelum solat. Wudhuk yang tidak didisiplinkan dengan sempurna hanya akan membazir air. Sedangkan membazir itu sendiri amalan syaitan. Jadi apa AKTUAL sebenar wudhuk yang mahu kita amalkan?
Apa yang kita praktiskan sewaktu berwudhuk adalah konsep penyucian jiwa dan diri. Yang hendak dibasuh, disental dan dicuci bukan sahaja kotoran pada fizikal anggota wudhuk itu, tetapi lebih penting sekali menyucikan segala dosa yang dilakukan oleh anggota kita. Itu pencerahan dari TGNA yang perlu kita renung.
Kita harus tahu bagaimana untuk membezakan ibadah dan upacara. Sesuatu ibadah menjadi haram jika dibuat tanpa ilmu (QS:17/36). Itu ASAS BASMALAHNYA jika kita ingin melakukannya untuk dapatkan redha Allah. Kerana itu nabi SAW kata, “Akan tertolak suatu amal baik itu tanpa berbasmalah”.
Oleh itu, tahlil juga tidak akan jadi haram selagi kita tahu dan yakin bahawa ia mampu mendekatkan diri kita kepada Allah (QS:5/35). Ia akan JADI HARAM apabila kita SENGAJA menetapkan taqwim tahlil itu sebagai WAJIB, kerana Allah dan Rasul tidak wajibkan ia dengan dalil naqli secara jelas.
Mengikut kaedah fiqah (Qawaid fiqh), penetapan sesuatu hukum ibadah itu berlandaskan syarat wajib, sunat, harus, makruh dan haram. Asas SIROOT (basmalah / visi tersirat) dan perlaksanaan SABIL (misi jihad/ tersurat) itulah yang akan meletakkan sesuatu nilai ibadah itu di dalam kategori yang mana.
Tahlil dikatakan amalan baru kerana tidak berlaku di zaman nabi SAW. Namun ia juga tidak bertentangan dengan al-quran dan sunnah selagi tidak ada unsur MAKSIAT dan MENSYIRIKKAN Allah. Antaranya termasuk amalan NIHAYAH (meratap) yang memanjangkan kesedihan atau pemujaan kepada peribadi simati.
Ia boleh JADI HARAM apabila laki dan perempuan bukan muhrim bebas bercampur tanpa batas. Salah seorang sukarelawan kami baru sahaja menyaksikan satu majlis tahlil yang meletakkan urusan membaca Yasin dan tahlil itu diketuai serta dilakukan oleh golongan wanita. Yang janggal di situ ialah bila kaum lelaki hanya duduk berborak, memasak dan menjamu selera. Ini melanggar firman di QS:4/34.
Juadah jamuan di majlis tahlil juga biasanya disediakan oleh keluarga si mati. Sepatutnya kita meringankan beban mereka. Ini juga boleh menjadikan ia haram jika harta yang digunakan untuk majlis itu adalah hak anak yatim atau asnaf fakir dan miskin.
Ada pula kes yang melibatkan aktiviti menjual agama, mencari keuntungan dunia dengan mengambil upah membaca al-quran dan tahlil untuk si mati dengan pakej dan harga tertentu. Sebahagiannya turut mengeksploitasi pelajar tahfiz.
Oleh itu, kami di RPWP meletakkan UPACARA TAHLIL sebagai satu ibadah HARUS atau SUNAT mengikut kondisi tertentu. Kami nilai RITUAL ini dengan ilmu dan mengadilinya secara berimbang melalui hukum syarak, hukum adat dan hukum akal. Kerana itu jugalah setiap malam Jumaat atau bila ada permintaan masyarakat yang mengalami kematian, anak-anak akan melakukannya.
IBADAH DAN BIDAAH
Masalah kita di dalam masyarakat adalah PENCIPTAAN dan PENETAPAN ibadah-ibadah baru yang sentiasa bertambah mengikut edaran zaman dan fahaman. Ibadah khusus dikembangkan menjadi satu ciptaan ibadah baru. Sebagai contoh, ayat-ayat al-quran yang terpilih dibaca, di tokok tambah bersama dengan amalan-amalan lain lalu melahirkan formula IBADAH BARU.
Ibadah khusus + ibadah khusus + ??? = IBADAH BARU. Contoh; membaca surah al-Fatihah + Yaasin + beberapa ayat dari surah al-Baqarah + 3 Qul + tahlil + doa + jamuan + upah = MAJLIS TAHLIL.
Kita tidak mampu mengubah persepsi masyarakat yang sudah tebal dengan adat, budaya dan resam nenek moyang yang telah sebati di jiwa mereka. Apa sahaja yang bertentangan atau berlainan dari fahaman ritual tradisi masyarakat setempat akan dikecam.
Di Perlis contohnya tidak ada bacaan Yasin malam Jumaat. Tetapi berbeza dengan negeri lain. Di Mekah juga tidak ada langsung wirid dan doa selepas solat sepertimana amalan kita. Itulah dinamakan proses toleransi agama dan budaya. Kerana itulah dikatakan WALI SONGO mengasimilasikan ritual ini dengan pengisian agama. Paling penting Allah nasihatkan agar “jangan sampai kita mencaci upacara atau ritual agama mereka, kelak Allah akan dicaci berlebihan-lebihan” QS;6/108.
Toleransi dan perdamaian secara ritual inilah yang mensejahterakan agama buat umat yang berbilang bangsa dan budaya. Kita harus berkolaborasi dalam urusan budaya dan agama untuk menghasilkan asimilasi fahaman doktrin agama dengan masyarakat setempat. Janganlah terlalu jumud, rigid dan berlebih-lebihan dalam ritual agama. Yang penting kita PASTIKAN perlaksanaan AKTUALnya kita sempurnakan.
Bida’ah atau IBADAH BARU itu dikatakan sesat jika tidak kena gayanya. Tetapi, setiap amalan itu bergantung dengan NIAT dan ilmu, bukan sekadar ikut-ikut. Jika kita tahu asas BASMALAH yang sebenar dari petunjuk Allah, pasti tidak akan berlaku khilaf dan kesesatan. Niat yang berasaskan basmalah inilah yang membezakan samada ibadah kita benar atau hanyalah sekadar riuh rendahnya siulan dan tepukan tangan semata-mata. (QS:8/35,36)
KESIMPULAN
QS: 5. Al Maa'idah 35. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan CARILAH JALAN yang MENDEKATKAN DIRI kepada-Nya, dan ber’JIHAD’lah pada jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan.
Jika kita rujuk, tafakur, tadabbur dan tabayyunkan dalil-dalil di atas, seharusnya kita akan dapat satu konklusi yang sama. KALIMAH TAHLIL ini amat besar kepentingannya. Ia berkait rapat antara kehidupan kita di dunia dengan alam berikutnya di akhirat. Syurgakah atau nerakakah kita? Gunalah akal yang Allah beri untuk kita sama-sama fikir. Bolehkah RITUAL TAHLIL ini kita kembangkan secara AKTUAL sebagai salah satu JALAN MENDEKATKAN DIRI kita kepada Allah?
Jika kalimah ini besar impaknya, maka tuntutan untuk melaksanakannya tentu besar. Adakah dengan HANYA MENGUNGKAP kalimahnya sahaja sudah mampu memenuhi 'demand' kalimah ini? Sudahkah dikira mengamalkan kalimah ini? Sudahkah menepati definisi amalan para salafussoleh? Sudahkah cukup untuk meletakkan Islam setinggi-tingginya, seperti mana Rasulullah pernah letakkan?
Perdebatan kita sebenarnya kerana kita sudah terperangkap dengan BELITAN RITUAL. Ini yang menjerat kita sehingga berpecah-belah, bercakaran, label-melabel, dan lebih teruk lagi bunuh membunuh! Kita banyak membazirkan masa 'bertarung' sesama sendiri dalam hal cabang/ranting. Setiap golongan berlumba-lumba untuk mewajahkan yang pendapat mereka lebih betul dari yang lain. Padahal hal akar dan pokok utama yang sepatutnya perlu ditumpukan (QS;14/24-27)
Sebaiknya kita hentikan polemik yang tiada kesudahan ini. Fokuskan kembali agenda mengamalkan Islam dalam bentuk AKTUAL, bukan RITUAL semata-mata. Itulah antara maksud Allah agar kita amalkan Islam ini secara KAFFAH. (QS:2/208)
Ayat ini selalu diguna untuk 'tembak' orang yang ambil ajaran Islam separuh-separuh. Contohnya kita ambil bab zakat tetapi tidak endahkan larangan riba', ambil bab solat tinggalkan bab tutup aurat. Namun kita lupa akan hal AMBIL RITUAL dan TINGGALKAN AKTUALnya. Bukankah itu juga termasuk dalam istilah 'AMBIL ISLAM SEPARUH-SEPARUH'?
Inilah kesimpulan akhir kami dalam dilema TAHLIL ARWAH. Ada kebaikannya jika kita lakukannya untuk memupuk perpaduan di kalangan masyarakat. Jadikan ia wacana dakwah dengan menganjurkan perlaksanaan AKTUAL dari setiap bacaan di majlis itu. Kita kembangkan ilmu tinggalan Rasulullah SAW dan si mati untuk sama-sama melaksanakannya. InsyaAllah perlaksanaan AKTUAL dari RITUAL TAHLIL ini akan memanjangkan amal anak Adam yang kita tahlilkan.
Begitu juga dengan nasihat TGNA tentang wuduk. Dikatakan bukan air yang banyak buat membasuh anggota itu yang dituntut, tetapi penyucian dosa pada anggota itu yang dimaksudkan secara AKTUAL dalam RITUAL wuduk itu. Hal ini juga pernah kami artikelkan dalam siri Rahsia Solat (WUDUK).
Buah fikir dan FURQON begini jugalah yang TGNA mahu kita TAFAKUR dan TADABBURKAN dalam wasiat beliau tentang tahlil arwah. Bacaan kita itu tidak beliau perlukan setelah matinya. Yang beliau mahu ialah perlaksanaan AKTUAL dari bacaan itu. Ia untuk kebaikan kita sendiri juga. AKTUAL tahlil itu yang lebih utama, bukan sekadar bacaan RITUAL yang hanya terhenti di bibir sahaja.
Semuga wasiat beliau ini membuka satu lembaran baru bagi kita tentang hakikat AKTUAL dan RITUAL dalam ibadah kita, khususnya merujuk kepada amalan mengadakan TAHLIL ARWAH.
WARGA PRIHATIN

A great venture - worldwide business opportunity

Join me for a great venture

go to my link AND TRY FOR FREE.....GET USD10 BY REGISTERING

www.dubliworld.cf




DubLi.com – A Brief Summary

The founders of the company are all experienced and respected business people who, through their vast experience with IT, sales and marketing, have brought DubLi to where it is today. By combining a shared vision and a focused marketing strategy, DubLi aims to become a major global player in the booming Internet and direct sales markets.

Shopping Mall
Welcome to the DubLi Shopping Mall, where saving on the products you love has never been so easy! DubLi uses the latest price comparison technology that lets you compare prices of millions of products and services sold through thousands of the top online stores – and you get Cashback!
You can search for a product and select the best deal, search by category, or browse through the Web’s most popular stores.  DubLi also handpicks Current Specials and Daily Deals so you save even more!
Travel
DubLi has taken global travel to the local level to serve its customers around the world! DubLi has partnered with the most trusted names in travel to deliver incredible offers and the highest Cashback percentages in the industry.
Whether you’re planning a dream vacation or cruise to an exotic locale or setting up an ordinary business trip, DubLi Travel lets you book quickly and easily, and then gives you Cashback.
Entertainment
DubLi’s Entertainment platform gives you endless fun, right at your fingertips. Stream millions of songs and videos from your favorite artists, listen to thousands of radio stations and play the Web’s most popular games – all for free! Sign up for one of our rewarding subscription packages and you can save unlimited playlists for music, videos, songs and games! 

Sunday, January 11, 2015

CIA Insider Warns: "25-Year Great Depression is About to Strike America"



You will want to remember this date July 11, 2015.

According to one of the top minds in the U.S. Intelligence Community, that is when the United States will enter the darkest economic period in our nation's history.

A 25-year Great Depression.

And alarmingly, he and his colleagues believe the evidence they've uncovered proves this outcome is impossible to avoid.
In an exclusive interview with Money Morning, Jim Rickards, the CIA's Financial Threat and Asymmetric Warfare Advisor, has stepped forward to warn the American people that time is running out to prepare for this $100 trillion meltdown.
"Everybody knows we have a dangerous level of debt. Everybody knows the Fed has recklessly printed trillions of dollars. These are secrets to no one," he said.
"But all signs are now flashing bright red that our chickens are about to come home to roost."
During the discussion, Rickards shared a series of dangerous signals he fears reveals an economy that has reached a super critical state.
One of the signals the CIA is most concerned with is the Misery Index.
Decades back this unique warning sign was created for determining how close our country was to a social collapse. It simply adds the true inflation rate with the true unemployment rate.
However, the Federal Reserve has repeatedly changed the way the Misery Index has been calculated over the years. Which Rickards believes is now being used to cover up the true scope of the problem.




"Today you rarely hear the government talk about the Misery Index with the public," Rickards said. "The reason is they may not want you to know the truth. And the truth is, the Misery Index has reached more dangerous levels than we saw prior to the Great Depression. This is a signal of a complex system that's about to collapse."


During the shocking interview Rickards revealed the 5 dangerous "flashpoints" the Intelligence Community is closely monitoring that they believe will unleash this catastrophe.
And he also described how it would all unfold.
"I expect the first phase will appear as a nearly instantaneous 70% stock market crash. From the outside, nobody will see it coming." Rickards explained.
"Once it becomes clear that it's not a flash crash - it's a systemic meltdown in the economy itself, that's when the gravity of the situation will sink in. And there will be no digging out from it.
"$100 trillion is a conservative estimate for the damage. A lot can happen over 25-years as our country struggles to recover from this."

Along with his CIA responsibilities, Jim Rickards has spent more than 3 decades on Wall Street as a leading international investment banker, hedge fund manager, and as the architect behind the technology nicknamed “the brains” of the NASDAQ.
This unique skillset has placed him at the center of some of the most important events in recent history.
For instance, Rickards helped negotiate an end to the Iranian Hostage Crisis in the early 1980s.
Then, in the late 1990s, despite being one of its most outspoken critics, the Federal Reserve called on him to step in to prevent a $1.25 trillion Wall Street meltdown during the Long Term Capital Management crisis.
And after 9-11, the CIA tasked him with tracking down potential terrorist insider trading that took place prior to the attacks.

This led to him helping lead a sensitive operation called Project Prophecy.
The mission was to use the financial markets to predict pending national security threats from terrorists, rival nations, and from internal weaknesses lurking inside our economy.
The system he built through Project Prophecy proved its accuracy on August 7, 2006, when it detected the warning signs of an impending terrorist attack.
Three days later, in London, a plot to blow up 10 U.S. passenger jets was thwarted. And 24 Pakistani extremists were arrested.
However, Rickards now warns that the next attack is going to come from within. And he is not alone in his fears.
Recently, a sensitive report containing the consensus view of all 16 branches of the U.S. Intelligence Committee surfaced.
It revealed that these agencies have already begun to jointly estimate the impact of "The fall of the dollar as the global reserve currency."

And our reign as the leading superpower being annihilated in a way "equivalent to the end of the British Empire in the post-World War II period."
The nightmarish endgame presented in this report involved "a worldwide economic breakdown and an extended period of global anarchy."
And Jim Rickards believes we can no longer stop this, we can only prepare for it.
"Look at it this way. Americans are standing at the bottom of a very tall mountain - Mt. Everest, Mt. Kilimanjaro...they look up and see an avalanche barreling down.
Determining the one snowflake that started this chaos shouldn't be our focus. Recognizing the severity of the situation and moving to safety should be," Rickards explained.
The question we should all be asking ourselves now is "what if he's right?"